Monday, February 17, 2014

Tips mencari arah hidup / How to Find Direction in your Life

Tips mencari arah hidup / How to Find Direction in your Life

1. Journal atau diari yang mencatat segala pemikiran, perasaaan dan ide. Lihat corak pemikiran anda, kekonsistentasi idea dan bagaimana ia mambangun. (Okay aku tak tahu macam mana nak translate ni).
1. Keep a journal where you record all your different thoughts, feelings and ideas. Look for patterns and consistency – ideas that grab you and get stronger over time.

2. Cuba benda baru, hobi baru, minat baru. Ada yang akan melekat dan ada yang akan hilang. Takder la bosan sangat hidup ni asyik dengan benda yang sama jer.
2. Explore new passions, interests and hobbies. Some of those will stick and intensify; others will slowly fade and disappear.

3. Keluar dari ruang selamat anda, bina rutin baru dari rutin lama. Okay benda ni sebenarnya susah, sebab memang aku pernah cuba. Tapi ianya bagus dalam membawa ke haluan baru, lebih kreatif dan masa tu la idea-idea baru muncul.
3. Step outside your comfort zone and try and break with your old routine. That will lead you in different directions, release creative thoughts, and spark some fresh ideas.

4. Bercakap dari pelbagai perspective, dengar pendapat dan pandangan mereka. Jangan degil sangat dalam kata kita saja yang betul.
4. Talk to people to get different perspectives, and listen to their feedback, and points of view.

5. Percaya dengan gerak hati dalam membina kretiviti diri. Agaknya sebab tu la ramai orang seni ni sensitif kot.
5. Have the self-confidence to listen to your heart, and work of developing your creativity.

6. Tengok semula tujuan anda - berapa banyak ianya mempengaruhi hidup anda, tanya diri sendiri, adakah anada bermotivasi, bertenaga dan berinsipirasi.
6. Review your current goals – and how much they mean to you. Ask yourself: Do you still feel motivated, energised and inspired?

7. Berkawan dengan mereka-meraka yang sememangnya optimistik, berfikir positif, tegas, dan sentiasa menginginkan yang terbaik dalam hidup anda. Ianya boleh membantu meluaskan network kenalan dan membantu dalam pendedahan pelbagai aspek dalam diri.
7. Surround yourself with people who are optimistic, positive, affirming, and who want the best for you. Also, it may help to widen your circle of friends as that helps to uncover different aspects of yourself.  




A/n: Apa aku tuliskan di sini adalah lebih kepada nota untuk diri aku sendiri. Aku bukan pakar motivasi atau kaitan dengannya, tapi aku suka memotivasikan diri aku. Kadang kala aku rasa hidup aku terlalu biasa, dan teringin nak pecahkan kepompong hidup aku. Jadi jika ada yang merasakan sebagaimana aku, mungkin ini dapat membantu.. Talk to me? PM me or anything, love to find new friend who have same opinion or discuss something like this. I want to talk something serius but maybe not too serius, but please no flirting. 

diemie84@gmail.com (email, hangout) tapi make sure la kenalkan diri dan kenapa korang PM aku. Dunia internet bukan dunia selamat.. 

Salam, 
Emi Omar

0 komentar:

Post a Comment